Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Cesta z Kalivod do Bdína.

Svátek

Obsah

Kalivodský okruh č. 1

Za falešnou borovicí

Okruh je dlouhý přibližně 11 kilometrů. Není příliš fyzicky náročný, místy však počítejte se zvýšenou námahou při zdolávání svahů s větším sklonem. Jedná se však pouze o několik krátkých úseků. Okruh vede z Kalivod přes Bdín na vrch Vošková a odtud přes Přerubenice zpět do Kalidvod. Trasa okruhu vede po dobře schůdných lesních cestách a pěšinách, zpevněných polních cestách a silnicích s minimálním provozem. Trasa není z větší části značená, pouze úsek přes vrch Vošková vede po modré turistické trase.

Co vás na trase čeká? Budou to především krásné krajinné výhledy do zdejších údolí, uvidíte i známý telekomunikační vysílač v podobě umělé borovice, instalovaný v devadesátých letech minulého století jako první zařízení svého druhu v ČR.

Průvodce trasou ve formátu PDF

Mapka okruhu

Z Kalivod do Bdína

Výchozím místem okruhu je turistické odpočívadlo u kalivodského pohostinství. Odtud se vydáme horní částí Kalivod po silnici směrem k Řevničovu. Odměnou za namáhavý výstup nám za posledním domem v Kalivodech bude krásná vyhlídka na krajinnou scenérii Bdínského údolí s vesničkou Bdín, která je naší další zastávkou. Z Kalivod pokračujeme po stoupající silnici směrem k Řevničovu. Kousek za Kalivody silnice vstoupí do lesa. V první lesní zátočině opustíme silnici a odbočíme vlevo na pohodlnou lesní cestu. Cesta vede při okraji lesa a brzy se nám po levé ruce naskytnou pěkné výhledy na Kalivody, vrch Střela, vypínající se nad Kalivody, i na přibližující se vesnici Bdín. Po cca 1 km dojdeme na rozcestí u ohrazené pastviny. Bdín už máme na dosah, leží vlevo pod námi. Odbočíme vlevo a po točité cestě, která vede podél drátěného plotu, sestoupíme do Bdína. U prvního domu se cesta změní na asfaltovou silnici a povede nás celou vesnicí. Projdeme přes malou náves s dřevěnou zvoničkou a pomníkem Jana Amose Komenského z roku 1913 a pokračujeme po silnici až k rozcestí u autobusové zastávky, kde se dáme doprava.

Vrch Střel
Pohled na Kalivody a vrch Střela z cesty do Bdína

Bdín.
Pohled na Bdín z cesty o Kalivod

Z Bdína na vrch Vošková

Prošli jsme Bdínem, u autobusové zastávky se dali doprava a nyní nás čeká cca 2 kilometry dlouhé stoupání na vrch Vošková. Za mostkem (u domu, před nímž stojí křížek) odbočíme vlevo na asfaltovou cestu a po zhruba 1,5 km dojdeme na rozcestí u elektrovodu, kde se cesta ze Bdína křižuje s modrou turistickou trasou. Ocitli jsme se na místě, kde se vějířovitě sbíhá několik údolí, která odtud máme jako na dlani. Před námi směrem k východu leží Pozdeňské údolí, dále po směru hodinových ručiček vidíme špičku kostela v Srbči, nad ní vpravo se zdvihá výrazný lesnatý kopec, v jehož stromoví se skrývá poutní kostel Nejsvětější Trojice, dále po směru hodinových ručiček leží Bdín a Kalivody. Za nimi uzavírají obzor Kalivodské bučiny. Vpravo nad Kalivody se zdvihá vrch Střela, jehož severní (pravý) svah sbíhá do Dučického dolíku s vesnicemi Přerubenice a Dučice. Dále po směru hodinových ručiček, se přímo před námi, téměř na dosah, tyčí lesnatý hřeben Vošková, kam máme namířeno. Za Voškovou se rozprostírá další údolí s vesnicí Milý. Tam bychom došli, pokud bychom šli dál po astafltové cestě, která nás sem dovedla ze Bdína. My však na rozcestí u elektrovodu odbočíme vlevo na polní cestu a následující cca 3 kilometry se necháme vést modrou turistickou trasou. Hned po vstupu do lesa se po pravé straně tyčí telekomunikační stožár ve formě falešné borovice. Jedná se o první vysílač, maskovaný jako umělý strom, instalovaný v České republice. Na Voškové stojí od devadesátých let. Je dovezený z Itálie a je vysoký 24 metrů.

Bučina na Voškové
Cesta Bučinou na vrchu Vošková

Přes Voškovou zpátky do Kalivod

Od falešné borovice vystoupáme po modré turistické trase k turistickému rozcestníku Vošková. Dva kilometry dlouhé stoupání z Bdína máme za sebou, teď půjdeme další cca 2 km po rovině. Z rozcestí Vošková pokračujeme po lesní pěšině, která vede po okraji hřebene Voškové a prochází různými typy lesa. Projdeme postupně vysoký jehličnatý les, porost mladých borovic, bučiny, smíšený porost borovic a bříz. Po přibližně dvou kilometrch dojdeme na velkou křižovatku s štěrkovou lesní komunikací, takzvanou Pochvalovskou cestou, která vede ze sousedního Pochvalovského údolí do Přerubenic. Do Přerubenic vedou naše kroky, takže na křižovatce opustíme modrou turistickou trasu a odbočíme vlevo do mělkého úvozu na Pochvalovskou cestu, která v zátočinách sestupuje do Přerubenic. Projdeme pěknou bučinou a po několika minutách se ocitneme před první chatou malé chatové osady. U chaty se cesta rozdvojuje. Dáme se vlevo a po chvíli odbočíme doprava, sejdeme mezi chatami po úzkém schodišti opatřeném železným zábradlím a po navazující cestě pokračujeme v sestupu podél chat a poté mezi poli až na rozcestí s úzkou silnicí Přerubenice-Dučice. Vpravo vede silnice do Dučic, vlevo do Přerubenic. Odbočíme vlevo a po několika minutách dorazíme do Přerubenic. Po hrázi rybníka Chrast dojdeme do středu obce na křižovatku u autobusové zastávky. Křižovatku přejdeme rovně. Vystoupáme po silnici k přerubenickému hřbitovu a pak už se silnice rychle přehoupne přes vrchol stoupání a začne pozvolna klesat ke Kalivodům. Před námi leží posledních několik set metrů cesty. U vstupu do Kalivod nás nemůže nezaujmout výstavný historický dům čp. 16, kombinující opukové a hrázděné zdivo. Na návsi pak věnujeme pohled pěkné Obecní zvoničce a o kousek dál po levé straně, v uličce naproti obecnímu úřadu, objevíme další z místních  pamětihodností, a sice roubené stavení v usedlosti čp. 6, které dokonce patří k nejhodnotnějším stavbám lidové architektury v celém zdejším kraji. Silnice od Přerubenic nás dovede přes kalivodskou náves až zpátky k odpočívadlu u pohostinství.

Prohlédněte si další snímky z trasy v naší fotogalerii.

Věříme, že se vám vycházka líbila
a vydáte se s námi i na další