Vyhledávání

Obsah

Kalivodský okruh č. 2

Bučinami ke štole Jindřich

Vycházka je dlouhá přibližně 6 kilometrů. Není fyzicky náročná, pouze v některých krátkých úsecích počítejte s větší fyzickou zátěží při namáhavějším stoupání. Trasa vede vesměs po lesních cestách a pěšinách a není vhodná pro vycházku s kočárkem. Trasa není značená, řiďte se proto slovním popisem a připojenou orientační mapkou.

Co vás na trase čeká? Budou to především krásné partie kalivodských bučin, podíváte se i k ústí staré uhelné štoly, která je památkou na někdejší těžbu uhlí ve zdejším kraji, a s loupeživým rytířem Černobýlem zavítáte i do tajuplné říše kalivodských pověstí.

Průvodce trasou ve formátu PDF

Mapa trasy

Stoupání k Bučinám

Výchozím místem vycházky je odpočívadlo u kalivodského pohostinství (viz mapka). Od pohostinství se vydáme po chodníku podél silnice k Řevničovu, tj. do kopce. V zatáčce odbočíme doprava, do ulice označené jako slepá.

Zdálky se zdá, že ulice končí před vraty posledního domu, nenechte se však zmást. Cesta vede dál, obchází dům zleva podél plotu. Na konci plotu, na rozcestí u velkého ořešáku, se před námi otevře pěkný výhled přes pastviny do Kalivodského dolu (údolí). Až se pokocháme vyhlídkou, pokračujeme vlevo do kopce.

Cesta se esovitě stáčí do lesa a po chvíli dojdeme na vidlicové rozcestí (viz mapa - písmeno A). Zvolíme dolní, tj. níže položenou cestu. Cesta vede po okraji lesa kolem pastviny a u dalšího otevřeného průhledu do Kalivodského dolu se stáčí vzhůru do lesa. Držíme se stále této cesty a nikde z ní neodbočujeme. Procházíme smíšeným lesem a brzy dojdeme na křižovatku ve tvaru trojúhelníku, kde se cesta rozvětvuje doprava a nahoru (viz mapa - písmeno B). Jdeme doprava. Zanedlouho následuje další rozcestí, kde jedna cesta odbočuje vpravo a klesá prudce dolů do údolí, druhá stoupá vlevo (viz mapa - písmeno C). Jdeme vlevo. Za chvíli spatříme po pravé ruce malý březový háj obklopený vysokým lesem, který je pro nás znamením, že jdeme správně.

Žádný strach, že zabloudíte. Kdyby se to náhodou stalo, seběhněte nejkratší cestou z kopce dolů do otevřené částí Kalivodského dolu s loukami a rybníky, kde už zabloudit nemůžete, protože z jedné, západní strany uzavírá údolí les, a na druhé, východní, leží Kalivody. Nemůžete je přehlédnout a spolehlivě vás navedou správným směrem.

Od březového hájku stoupáme do vršku až k dalšímu rozcestí, kde naše cesta ústí na jinou, širokou lesní cestu. Pokračujeme vpřed po této široké cestě a po zhruba sto krocích dojdeme na rozcestí, kde se vějířovitě rozbíhá celkem pět cest (viz mapa - písmeno D). Naše další cesta je ta prostřední, přímo před námi. Vede po vrstevnici, podle toho ji spolehlivě poznáte. Nadto jsou dva první silné stromy, které rostou vpravo a vlevo od cesty, označeny na vnitřní straně, zhruba metr a půl nad zemí, bílým pruhem.

Stoupání k bučinám
Cesta bučinamiCesta bučinami
Cesta bučinami

Bučinami ke štole jindřich

Méně přehlednou část trasy máme za sebou, odtud už to bude jednoduché. Zároveň teď vstupujeme do nejhezčího úseku trasy. Budeme procházet krásnými partiemi kalivodských bučin, doporučujeme proto zpomalit krok a vychutnávat pohledem les kolem nás.

Cesta vede po vrstevnici a obchází hluboké údolíčko, které máme po pravé ruce. Případných odboček vpravo nebo vlevo si nevšímejte. Jděte stále vpřed, stále po vrstevnici. Po přibližně 300 metrech se cesta ostře stáčí doprava. Blízko za zatáčkou stojí po pravé straně posed (viz mapa - písmeno E), další ze znamení, která nás ujišťují, že jdeme správně.

Po dalších cca 400 metrech ústí naše cesta na širokou a kamenným štěrkem zpevněnou lesní cestu (viz mapa - písmeno F). Vpravo od rozcestí se nachází oplocenka, pod svahem přímo před námi vidíme střechy chat v chatové osadě. Na rozcestí odbočíme doleva a pokračujeme pozvolným stoupáním až rozcestí u odpočívadla, kde zahneme vlevo vzhůru. Vystoupáme až k panelu Naučné stezky Kalivodské bučiny, který je věnovaný obhospodařování lesních porostů, významu starých a odumřelých stromů pro život v lese a významu buku pro člověka.
Hned za panelem odbočíme doprava na cestu, prudce klesající po svahu dolů. Jakmile přejdeme nejnižší místo cesty a ta znovu začne pozvolna stoupat, ocitneme se na dalším rozcestí, respektive na místě, kde z naší cesty vychází v ostrém úhlu odbočka doleva (viz mapa - písmeno G). Nevšímáme si jí, držíme náš směr vpřed a pokračujeme až na rozcestí u altánu s herními prvky.

Těsně před altánem stojí další z panelů naučné stezky. Věnuje se těžbě uhlí v okolí Kalivod a upozorňuje na blízké ústí uhelné štoly Jindřich. K ústí štoly vede pěšina úvozem vpravo vedle panelu. Ústí štoly je od panelu vzdálené přibližně 50 metrů.

Štola JindřichŠtola Jindřich
Bývalá uhelná štola Jindřich

Kalivodský důl

Přes chatovou osadu zpět do Kalivod

Po prohlídce štoly si můžeme odpočinout v altánu a posvačit, případně se pobavit u herních prvků, například dřevěného xylofonu. Jakmile jsme připraveni k další cestě, vydáme se od altánu po cestě, která stoupá do kopce kolem herních prvků a kolem dalšího panelu naučné stezky, věnovaného strašidelné pověsti o loupeživém rytíři Černobýlovi, jehož hrad stával na blízkém návrší.

V blízkosti panelu si ještě můžeme prohlédnout hmyzí domeček a jeho případné obyvatele.
Po přibližně šedesáti metrech se cesta začíná ostře stáčet doleva. Tady odbočíme na pěšinu, která směřuje rovně nahoru a pak vpravo. Pěšina vede po okraji lesa a dojdeme po ní až do chatové osady. V chatové osadě se pěšina rozšiřuje na cestu, která prochází celou osadou a pomalu klesá po svahu do údolí (pozor na rozcestí u vývěsky s plakáty, ať neztratíte správný směr, kterým je ten vpravo dolů) a u posledních chat ústí na zpevněnou polní cestu, která nás dovede až do Kalivod, našeho cíle.

Na rozcestí při vstupu do Kalivod odbočíme doprava a po hrázi rybníka Jezero s líbivým pohledem na panorama Kalivodského dolu se vrátíme zpět na výchozí místo u pohostinství. Doufáme, že se vám vycházka okolím Kalivod líbila a vydáte se s námi i na další Kalivodské okruhy.

Prohlédněte si další znímky z trasy v naší fotogalerii

Věříme, že se vám vycházka líbila
a vydáte se s námi i na další kalivodské okruhy. Průvodce jimi si můžete zdarma stáhnout na www.kalivody.cz.